Khamis, 3 Julai 2014

12 Khasiat Buah Kurma bermenafaat untuk Kesihatan



Buah Khurma yang sinonim dengan Masyarakat Arab ini merupakan buah dari pohon jenis Palma, dalam bahasa arab di kenal dengan nama Tamar dan dalam bahasa Latin buah Kurma memilki nama Latin Phoenix dactylifera, asal  pohon kurma tidak di ketahui secara pasti di mana pohon ini berasal namun diyakini Pohon Kurma ini berasal dari Tanah persekitaran sungai Efert dan Juga Sungai Nil, Buah Kurma memiliki Kandungan Gula 80% selebihnya mengandung Protein, Lemak, Mineral dan Juga Tenaga, Magensium, Besi dan Asid Folat, Buah Kurma Kaya akan Serat, sehingga Nabi Menganjurkan Untuk mengambil Buah Kurma ketika  Berbuka Puasa,

Menafaat Buah Kurma

 Zat yang terkandung dalam Buah Khurma


  1.    Kadar Kalsium       52 mg
  2.    Protein                2,35 gms
  3.    Lemak                  0,43 gms
  4.    Vitamin A                 90 UI
  5.    Fiber/serat                2,4 g
  6.    Vitamin B1                93 mg
  7.    Karbohidrat                75 g
  8.    Vitamin B2            144 mg
  9.    Asam Nikotinat      2,2 mg
  10.    Kalium                    667 mg
  11.    Magnesium            50 mg
  12.    Besi                         1,2 mg
  13.    Tembaga                2,4 mg
  14.    Biotin                 4,4 mikrog
  15.    Zinc                           1,2 mg
  16.    Asid folic                   5,4 mikrog
  17.    Sulfur                      14,7 mg
  18.    Asid Askorbat           6,1 mg
  19.    Sodium                        13 mg
  20.    Niasin                             2 mg
  21.    Khlorida                     271 mg
  22.    Kobalt                         1,9 mg
  23.    Glukosa                  38,5 gms
  24.    Fruktosa                 35,5 gms
  25.    Fosfor                          63 mg
  26.    Beta karoten                5 mcg
  27.    Energi                         323 kal

Berikut 12 khasiat Buah kurma yang berguna untuk Kesihatan


Mangan digunakan oleh badan sebagai satu enzim antioksida bagi menyokong unsur-unsur superoxide dismutase..Magnesium sangat penting bagi pertumbuhan tulang.
Kurma kaya dengan vitamin K dan vitamin B-kompleks, yaitu  piridoksin (vitamin B-6), niacin, asid pantotenat dan riboflavin. Vitamin ini membantu tubuh dalam metabolisme karbohidrat, protein dan lemak. Vitamin K sangat penting dalam pembekuan darah  dan metabolisme tulang.
Kaum Arab Badui, yang makan kurma secara teratur, menunjukkan tingkat kejadian yang sangat rendah dari kanser dan penyakit jantung.
Buah kurma kaya akan serat yang mencegah penyerapan kolesterol LDL dalam usus. Kandungan serat kurma juga membantu melindungi selaput lendir usus dengan mengurangi paparan dan mengikat bahan kimia yang menyebabkan kanser usus besar.
Sebagai makanan laksatif (laxative food), kurma bermenafaat melancarkan pembuangan air besar dan mengelakkan sembeli
Kurma mengandung antioksidan yang dikenal sebagai tanin. Tanin diketahui bersifat anti penyakit berjangkit, anti-radang dan anti-hemoragik.
Kurma adalah sumber vitamin A, yang dikenali memiliki sifat antioksidan dan sangat penting untuk kesihatan mata. Vitamin A juga diperlukan menjaga kulit tetap sehat. Pengambilan buah-buahan secara semulajadi yang kaya akan vitamin A  diketahui membantu melindungi dari kanser paru-paru dan rongga mulut.
Kurma merupakan sumber zat besi yang sangat baik.Zat Besi adalah komponen dari hemoglobin di dalam sel darah merah yang menentukan daya penyokong oksigen darah.

    

Menafaat Buah Kurma Bagi Kesihatan 

Buah kecil yang berbentuk oval ini memiliki banyak menafaatnya bagi kesihatan tubuh. Berikut adalah manfaat buah kurma bagi kesihatan 

Menjaga kesehatan tulang dan gigi
Buah kurma bermenafaat untuk memperkuat tulang, mencegah pereputan tulang, dan memperkuat gigi. Ini  kerana buah kurma mengandung mineral, selenium, mangan, magnesium, dan tembaga yang merupakan bahagian penting dari pertumbuhan tulang yang sehat dan gigi yang kuat. Buah kurma sangat baik untuk diambil oleh orang yang berusia lanjut dan mereka yang sudah memiliki kerapuhan tulang meski masih muda.

Mengurangi reaksi alergi
Buah kurma dapat mengurangi reaksi alergi. Karena buah kuno yang telah ada sejak abad ke-5 sebelum Masehi mengandung sulfur organik. Satu kajian mengungkapkan bahawa sebatian sulfur organik  kesan positif pada kira-kira 23 juta orang di Amerika Syarikat yang mengalami alahan bermusim.

Proses pembekuan darah
Buah kurma bermenafaat dalam proses pembekuan darah. Ini kerana buah kurma kaya dengan kandungan vitamin K dan vitamin B-kompleks. Vitamin B-kompleks seperti vitamin B-6 (piridoksin), niacin, asid pantotenat dan riboflavin. Vitamin ini membantu tubuh dalam mengatur metabolisme karbohidrat, lemak, dan juga protein.

Baik untuk saraf dan otak
Buah kurma mengandung zat dan vitamin yang terbaik bagi kesehatan dan fungsi saraf. Kalium yang terkandung dalam buah kurma merupakan bahan untuk meningkatkan sistem saraf yang lebih responsif dan sihat. Aktivitas otak dapat meningkat, dapat lebih berpikir cepat, dan menjaga tetap fokus dalam menghadapi suatu masalah.

Mengatasi anemia
Penyakit anemia disebabkan oleh kekurangan zat besi. Zat besi menjadi suatu komponen hemoglobin dalam sel darah merah dan menentukan jumlah oksigen pembawa darah. Buah kurma mengandung zat besi kerana sebanyak 0,90 milligram atau 100 gram dalam sebiji buah kurma (sekitar 11 persen AKG).

Mencegah angin Ahmar (stroke)
Buah kurma juga bermenafaat untuk mencegah berlakunya stroke. Ini disebabkan oleh kandungan dalam buah kurma dapat menghilangkan sebahagian kolesterol jahat yang dapat menyebabkan stroke.

 kesan positif pada kira-kira 23 juta orang di Amerika Syarikat yang mengalami alahan bermusim.

Kalium yang terkandung dalam kurma merupakan komponen penting dari sel dan cairan tubuh yang membantu untuk mengendalikan denyutan jantung dan tekanan darah.

Melancarkan pembuangan air
Sebagai makanan laksatif (laxative food), kurma bermenafaat untuk melancarkan pembuangan air besar dan mencegah konstipasi. selain itu, kandungan dalam kurma juga bermenafaat untuk memperlancar salurang pembuangan air kecil dan mencegah penyakit kencing batu serta prostat.

Menjaga kesehatan mata
Buah kurma kaya dengan kandungan vitamin A. Vitamin A merupakan vitamin yang menjaga kesehatan mata kerana mengandung anti oksidan. Vitamin A juga dapat memelihara kelembaban dan menguatkan penglihatan mata.

Tenaga
Inilah sebabnya mengapa dianjurkan berbuka puasa dengan buah kurma , ini  kerana kurma kaya akan dengan glukos, fruktosa, dan sukrosa. Kurma dapat menjadi makanan ringan, terutama ketika dalam keadaan letih dan lesu.

Mengatasi sembelit
Kurma mengandung serat yang tinggi. Serat tinggi tersebut juga terdapat pada makanan lainnya, seperti bijiran oat,serat tinggi bermenafaat untuk membantu proses pencernaan agar lebih lancar. Cara menggunakan kurma sebagai obat sembelit, pertama rendam kurma semalaman. Pada waktu paginya makan kurma hasil rendaman tersebut dan meminum air bekas rendamannya, bermenafaat untuk mengatasi sembelit.

Tiada ulasan:

MEH! CUTI MATA DI BULAN RAMADHAN 2022

https://www.saudagaremas.com/site/2402/charm-sepatu