Selasa, 8 April 2014

MUHASABAH DIRI...

An-Namimah ; Maksudnya mengadu domba yang mengheret dosa !


Suatu simpulan bahasa kita "Megadu Domba" iaitu bermaksud memindahkan atau menyampaikan berita pada orang lain dengan tujuan yang tidak baik. Sama maksud dengan  perkataan Arab iaitu An-namimah ;

Perbuatan mengadu domba ini sering belaku tanpa sedar dan dipandang ringan oleh masyarakat kita.

Hukum mengadu domba,  Ulama bersepakat bahawa mengadu domba termasuk antara dosa-dosa besar. Imam al-Ghazzali Rahimahullah menyatakan bahawa mengadu domba adalah dilarang kerana ianya mendedahkan sesuatu perkara yang tidak boleh didedahkan samada perkara itu tidak disukai oleh orang yang mengatakannya atau orang yang mendengarnya atau tidak disukai oleh orang yang ketiga (orang yang dikatakan).

Bahasa Melayu yang jelas berkenaan 'Mengadu Domba'.
Mengadu domba merupakan perbuatan yang boleh mengakibatkan persengketaan dan perbalahan antara dua belah pihak. Sikap suka menyampaikan cerita atau menyampaikan percakapan satu pihak kepada pihak yang lain dengan tujuan yang tidak baik sehingga menimbulkan perasaan tidak senang di hati pihak yang lain, dan akhirnya membawa kepada perselisihan faham antara kedua belah pihak adalah sama dengan menabur fitnah.

sharing is caring...

Tiada ulasan:

MEH! CUTI MATA DI BULAN RAMADHAN 2022

https://www.saudagaremas.com/site/2402/charm-sepatu