Isnin, 24 Februari 2014

Pekerjaan Adalah Merupakan Suatu Ibadah..Setakat Mana Kita dalam Bekerja..Muhasabah diri

1. Rasulullah SAW yg mulia, pernah mencium tangan seorang muslim. Bukan tangan para petinggi, bukan pula tangan penguasa
2. Rasulullah mencium tangan Sa'ad bin Muadz yg hitam legam & kasar krn kerasnya pekerjaan yg dilakukannya utk menafkahi keluarganya 
3. Rasulullah pun berkata bahawa Tangan yang digunakan untuk bekerja keras guna memenuhi keperluan Keluarga, tak akan dibakar api neraka
4. Barang siapa yang dimalam hari merasa letih kerana bekerja dengan tangannya, maka malam itu dia memperoleh ampunan Allah (HR Ahmad)
5. Sesungguhnya diantara dosa2 ada yang tidak dihapuskan dengan shalat, sedekah & haji. Dosa2 itu dihapuskn dengan jerih payah mencari penghidupan (HR Thabrani) 
6. Mencari nafkah adalah kebutuhan, namun Allah SWT memberi ganjaran dengan sebanyak -banyak keampunan & kebaikan. Tak ada alasan bermalas-malas.
7. Dalil tentang mencari nafkah menunjukan bahawa Bekerja adalah ibadah. Maka khusyuklah dalam melakukannya. Fokus, serius, sungguh2. Do the best.
8. Sesungguhnya Allah mencintai hambaNya yg bekerja keras mencari nafkah halal untuk keluarganya, maka seperti mujahid di jalan Allah (HR Ahmad) 

Tiada ulasan:

MEH! CUTI MATA DI BULAN RAMADHAN 2022

https://www.saudagaremas.com/site/2402/charm-sepatu